Week 2 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Eric Douw

Blijf op de hoogte en volg Eric

16 Mei 2016 | Finland, Pori

Kubo Finland
Week 2
Deze week stond in het teken van het afmaken van de regenwaterafvoer leidingen. De afgelopen week ben ik daar al een paar dagen mee bezig geweest. Ik ging dus deze hele week weer samen met Geert de Gier aan het werk. De leidingen zijn op verschillende plekken op verschillende dieptes onder de grond aangelegd door ons. We begonnen op 1,40 meter diep bovenkant voet, dat vervolgens doorliep naar 1,70 meter binnen de kas. Toen we alle leidingen binnen de kas hadden aangelegd moesten we een aansluiting maken om buiten de kas te gaan (de bocht om). Op een diepte van 2,38 meter bovenkant voet moesten we de leidingen neer gaan leggen. We moesten de leidingen tot het bassin aanleggen. Het bassin staat buiten de kas en is nog niet gebouwd. We moeten dus eerst nog wachten dat het bassin gebouwd wordt en dan pas kunnen we de laatste paar leidingen onder de grond plaatsen. We hebben dus een meter of 10 opengelaten tot de plaats waar het bassin komt te staan. De hele week lang moesten de lokale Finnen voor ons graven en dat ging niet zonder problemen. Weer stortten er vaak zand in waardoor het soms lang duurde voor de volgende leiding in de grond lag. Ook lagen er veel grote stenen onder het zand die weg gehaald moesten worden. Soms waren deze stenen zo groot dat het net hunebedden leken! Stenen kunnen de leidingen beschadigen en dan kan er bijvoorbeeld een scheur in de buis ontstaan waardoor het water gaat lekken. We hadden gelukkig minder last van grondwater omdat er een goed idee van de gravers kwam. Toen we buiten de kas leidingen onder de grond gingen plaatsen vertelde ze ons dat ze eerst stenen op 2,38 meter diep leggen en daarna zand eroverheen storten. Dat houdt grondwater tegen en kunnen de leidingen niet omhoogkomen. Dat hielp en er we konden sneller de leidingen onder de grond leggen. Deze week werd ook de Co2 onder de grond aangelegd. De Co2 kwam net naast onze leidingen dus ik kon goed zien hoe ze die onder de grond op dezelfde diepte neerlegden.
Het is erg belangrijk dat de leidingen op de juiste diepte komen te liggen. We zijn met onze leidingen bijvoorbeeld onder de verwarming doorgegaan en later wordt de elektriciteit boven de waterleidingen gelegd. Het is dus goed berekenen en plannen hoe diep je moet graven. Deze week heb ik met Maurice weer een paar vrachtwagens gelost. Zelf heb ik ook een paar vrachtwagens ontvangen met materiaal. Maurice had zelf een vrachtwagen ontvangen met een eigen container van Kubo. Er zat een nieuwe bouwmachine in die speciaal voor Kubo gemaakt is. Hij kan wel 9 meter hoog komen en daardoor kunnen de bouwers en beglazers overal bijkomen. De machine kan zichzelf verbreden en er kan op een speciale manier glas in gelegd worden.
Afgelopen weekend was mijn huis volgeboekt dus moest ik eruit. Ik heb 3 nachten in het heerlijke Scandic hotel overnacht. Zondag was ik vrij dus ben ik ondanks het slechte weer met regen het centrum gaan verkennen. Naar een winkelcentrum gegaan (vergelijkbaar met de tuinen in Naaldwijk) en even lekker geluncht. Rondlopen door winkels en het Finse stadsleven proeven. Wel even wennen omdat ik hier normaal in de bossen in een groot huis slaap waar het muisstil is! Voor de rest kom ik alleen in het centrum met avondeten en dan is het al een stuk rustiger. Voor een weekend is een hotel heerlijk maar als je het over de lange periode bekijkt is mijn vakantiehuis nog beter. Lekker de ruimte en in het bos een frisse neus scheppen wanneer ik zelf wil.
In week 3 ga ik beginnen met het aanleggen van de normale waterleidingen. De leidingen waardoor het water stroomt om de tomaten straks met water te besproeien. Vervolgens dat het water weer wordt afgevoerd en wordt gerecycled. Het is de bedoeling dat ik veel leer door mee te werken op de tuin. Later in mijn stage ga ik meer met Maurice meelopen om alles te leren wat hij doet op kantoor.
Ik heb weer een superweek gehad en veel meegemaakt, gezien en geleerd. Ik heb het zo naar mijn zin dat ik niet kan wachten om mijn derde week hier te werken! Voor nu ga ik vooral nog genieten en veel leren hier in Finland!
Mijn 3 leerdoelen waren:
Ik heb geleerd dat ze op een bepaalde diepte eerst stenen na het graven storten en vervolgens zand eroverheen leggen. Dat voorkomt dat als de leidingen onder de grond gelegd zijn, dat het grondwater kan stijgen.
Ik heb veel meegeluisterd met gesprekken tussen Maurice en Geert. Ze hadden vaak werkoverleg over bepaalde dieptes e.d. van de leidingen en daar kon ik veel van leren. Ik heb geleerd dat een goede communicatie erg belangrijk is.
Ik heb geleerd hoe je tekeningen moet lezen en begrijpen. Eerst begreep ik niet wat er allemaal op een bouwtekening stond voor waterleidingen. Nu begrijp ik het en kan ik goed tekening lezen en analyseren.

  • 16 Mei 2016 - 22:36

    Frans:

    Hoi Eric,

    Heb je al meer mensen uitgenodigd om je blog mee te lezen, het is nl best leuk, Je hebt een prima plek en gaaf werk! Top dat je van Kubo mee mocht! Veel plezier weer en tot ziens. Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pori

Finland

Finland

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

Week 7

14 Juni 2016

Week 6

07 Juni 2016

Week 5

30 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 3
Eric

Lentiz MBO Greenport Business & Management

Actief sinds 18 Maart 2016
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 4040

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Finland

Landen bezocht: