Week 5 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Eric Douw

Blijf op de hoogte en volg Eric

07 Juni 2016 | Finland, Pori

Kubo Finland
Week 5
Deze week heb ik verschillende werkzaamheden uitgevoerd samen met mijn collega’s. Pori Energia begon op maandag de elektriciteitskabels onder het zand neer te leggen op 4 plekken in de kas. BG-installatie ging verder met het aanleggen van de waterleidingen en Verkade ging verder met sneeuwbuizen plaatsen. De sneeuwbuizen werden geplaatst onder de goten, langs de kopgevelkanten en zijgevelkanten. De eerste 2 dagen ben ik met Pedro en de Portugese jongens gaan werken. Ik heb weer glas containers gelost, buitenkolommen op de voet en in de bedrijfsruimte de laatste goten op de spanten geplaatst. Ook heb ik aluminium gevels aan de zijgevelkant tussen de bedrijfsruimte en de kas geplaatst. De eerste 2 dagen was ik dus aan het bouwen. Op dinsdagavond arriveerde Hugo Voogt (supervisor) die de afgelopen week aanwezig moest zijn op de tuin. Het werd allemaal wat drukker dus Hugo kwam hier om te kijken of het allemaal goed ging. Vanaf woensdag ben ik vooral met Hugo mee gaan werken d.m.v. alle onderaannemers aansturen en advies geven hoe ze het beste te werk konden gaan. Ik merk wel dat als ik met een supervisor meeloop, dat je de hele dag werkoverleggen hebt met alle mensen op de site. Je bent continue bezig om alles zo goed en snel mogelijk te laten verlopen. Je controleert de werkzaamheden die zijn verricht en organiseert waar er gelost moet worden. Donderdag begon Pedro met zijn team nokken te steken. Ze gingen het dek (dak) plaatsen boven de tralies. Er wordt met aluminium van de goot naar de nok toe met een aluminium roede naar de goot een soort dak gevormd waar later glas in wordt geplaatst. Ik heb vooral veel meegelopen om te kijken hoe ze dat deden en nog wat werkzaamheden verricht in de bedrijfsruimte voor Pedro. Het meeste glas is veiligheidsglas wat breekt in 1000 stukjes als het kapot gaat. Dat is veiliger als het naar beneden valt en voorkomt grote scherven. Op Vrijdag gingen de Portugese jongens de laatste nokken in de kas omhoogsteken zodat ze de volgende dag konden gaan beginnen met beglazen. BG-installatie voltooide vandaag de hemelwaterafvoer. Ze hebben de leidingen in de bedrijfsruimte onder de goot geplaatst. Je kan nu goed zien dat het regenwater in de goten valt en vervolgens door de leidingen de grond ingaat wat vervolgens doorstroomt tot het bassin achter de containers. Ze zijn deze week verder gegaan met het bassin maken door een dam te maken. De hemelwaterafvoer is dus voltooid tot het bassin en kan verder aangesloten worden als die volledig gebouwd is. Daar gaan ze dus pas over een tijdje mee verder. Ook werd er die dag een vrachtwagen gelost voor Verkade met materiaal waarmee ze de verdeelstukken van de verwarming van de sneeuwbuizen en de gevels aanleggen. Op Zaterdag begonnen de Portugese jongens met beglazen van de kas. Het is de bedoeling dat hun minimaal anderhalve kap beglazen per dag. Ik heb goed meegekeken hoe ze de beglazing van de kas deden en Pedro en Hugo legde mij veel dingen uit. Ze schuiven het glas in de aluminium dek roede keer op keer. Er zijn verschillende soorten maten glas en die ik de afgelopen 2 weken had gelost. Verkade begon met de verdeelstuk aan te maken aan de kopgevelzijde. Daarmee kan je vervolgens alles besturen in een kas waar de verwarming van de sneeuwbuizen heen gaan. Zelf ben ik dus vooral met Hugo bezig geweest om de werkzaamheden te observeren. Zaterdagavond ben ik samen met Hugo na het eten naar een paar kroegjes geweest om een lekker biertje te drinken. We gingen het nachtleven in Pori beleven en het was een heel gezellig avondje. Zondag was ik vrij maar ging ik wel samen met Hugo naar de tuin. We gingen even controleren en bekijken wat ze aan het doen waren. Als je naar de tuin komt om te controleren, wordt dat site seeing genoemd.
We hebben heel erg geboft met het weer de afgelopen week. We hebben drie dagen 26 graden gehad en de andere dagen was het rond de 22 graden met een lekker zonnetje. De komende week wordt het wat minder warm, maar we hoeven niet te klagen hier! Maandag komt Maurice terug na zijn 2 weken vakantie. Ik zal vanaf maandag vooral meewerken met hem om nog meer van hem te leren. Lehuset (de lampenleverancier) begint maandag met groeilampen testen in de kas. Er worden groeilampen geplaatst onder de spanten waardoor de tomaten kunnen groeien. Ook zullen maandag 2 mannen gaan beginnen om de sneeuwbuizen verven. Dat zijn ook ZZP’ers die in opdracht voor onderaannemer Verkade hier gaan werken.

Het was een erg gezellige en leerzame week waarin ik weer nieuwe dingen heb geleerd van Pedro, Hugo en mijn andere collega’s. Ik kijk heel erg uit om in week 6 weer nieuwe dingen te leren van Maurice en de andere!
Mijn 3 leerdoelen waren:
Beglazen: Ik heb geleerd hoe je het dek moet beglazen. De jongens zijn er zo’n 2 weken mee bezig om het dek boven de kas te beglazen.
Organiseren: Ik heb deze week veel meegelopen met supervisor Hugo Voogt. Ik heb door alle werkzaamheden veel dingen geleerd over organiseren en advies geven aan alle onderaannemers.
Nokken steken: Ik leer steeds meer de volgorde van het bouwen van de kas. Deze week hebben ze het dek omhoog gezet. Ik krijg ook steeds meer inzicht waarom ze bepaalde materialen in gebruik nemen voor de bouw de kas.

  • 08 Juni 2016 - 11:04

    Raymond Hedges:

    Mooi verslag, je leer er veel! Klinkt als een mooie stage ...

    Gr

    Raymond Hedges

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pori

Finland

Finland

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

Week 7

14 Juni 2016

Week 6

07 Juni 2016

Week 5

30 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 3
Eric

Lentiz MBO Greenport Business & Management

Actief sinds 18 Maart 2016
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 4045

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Finland

Landen bezocht: