Week 3 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Eric Douw

Blijf op de hoogte en volg Eric

22 Mei 2016 | Finland, Pori

Kubo Finland
Week 3
De eerste dag van de week was het slecht weer. Het was bewolkt en later op de dag begon het te regenen. Ik was samen met Geert begonnen om de waterleidingen aan te leggen. We moesten de leidingen onder 4 paden van de kas aanleggen. We hadden 2,5 paden gedaan totdat het ging regenen. De leidingen moeten zandvrij gemaakt, ontsmet en vervolgens aan elkaar vast gelijmd worden. Als het gaat regenen kan er niet gelijmd worden dus we konden tegen het einde van de dag niet verder. De leidingen worden aan 2 kanten 50 cm onder de grond geplaatst. Aan de andere 2 kanten worden ze 80 cm onder de grond gelegd. De waterleidingen worden aangelegd om de tomaten water te geven. Ik was dus iets eerder klaar en kon gaan werken aan mijn opdrachten voor school.
De volgende dag was het gestopt met regenen toen we aankwamen op de tuin. We gingen de leidingen om de tomaten water te geven afmaken. De leidingen worden transportleidingen genoemd en toen de 4 paden voorzien waren van de buizen onder de grond kon het vervolgens weer dichtgegooid worden met zand door de Finse gravers. We gingen ons opmaken om de drainafvoer onder de grond te leggen. Drainafvoer betekend dat het water waarmee de tomaten worden besproeid weer afgevoerd moet worden. Het water valt onder de tomaten in goten en vervolgens komt het terecht in de leidingen. Toen we de leidingen van de verwarming gingen checken of die op de goede diepte waren neergelegd, kwamen we erachter dat ze 20 cm te hoog zaten. We konden dus niet meer uitkomen op de goede diepte waarop ze gelegd zouden worden want dan zouden we dwars door de verwarming heen moeten. Wat dus nu gaat gebeuren, is dat de drainafvoer leidingen in de kas uit wordt gesteld tot later in het project als er geen machines meer over het zand moeten rijden. De drainafvoer wordt namelijk op 40 cm diep gelegd en machines zakken met dit zand hier soms aardig weg. Dan kan het zijn dat een machine een leiding raakt en dat die keer op keer gerepareerd moet worden. De rest van de dag heb ik nog wat klusjes gedaan zoals Kubo borden plaatsen langs de weg.
De derde dag van de week was een speciale dag. Ik ging vandaag alle mensen die rondliepen op de bouwplaats aansturen. Pedro was gisteravond aangekomen en slaapt in een vakantiehuis naast die van Maurice en mij. Vanochtend kwamen Pedro en zijn mannen aan op de tuin om aan de slag te gaan. Pedro bouwt en doet de beglazing van de kassen. Hij kwam gister aan met 2 jongens en vandaag komen er nog 4 van hem die vanaf morgen pas werkzaam zullen zijn. Ze gaan dus in totaal met 7 man bouwen en beglazen dus dat gaat best wel snel. De verwachting is dat de hele stalen en aluminium constructie binnen 2/2,5 week overeind staat. Dat is inclusief de goten waar het regenwater invalt en die vervolgens in de leidingen terechtkomen die ik vorige week onder de grond had gelegd.
Aangekomen op de tuin een gesprek gehad met ploegbaas Pedro die de kassen bouwt en de beglazing doet. Er zouden 6 vrachtwagens met materiaal komen die gelost moesten worden. Ik ging om de tafel zitten met Pedro en besprak met hem dat hij de 6 vrachtwagens ging lossen. Ik liep samen met hem de bouwsite op en vertelde hem waar het materiaal neergezet moest worden. Wij hebben een eigen Manitou waarmee we vrachtwagens kunnen lossen dus die kon hij gaan gebruiken. Pedro had dus deze dag 2 jongens die voor hem werkten en die had ik aan het werk gezet. Ze gingen beginnen met materiaal klaarleggen en alles voor te bereiden om te bouwen. Als een vrachtwagen aankwam had de chauffeur een CMR bij hem waar ik een stempel, datum en handtekening op moest zetten als goedkeuring en bewijs van de levering van het materiaal. Vervolgens kon ik na elke vrachtwagen het materiaal wat was aangekomen checken wat op de paklijst staat. Toen de 6 vrachtwagens gelost waren liep ik met Pedro mee om te kijken of alles goed op zijn plek stond. Ik vertelde hem dat hij weer door kon gaan met zijn eigen werk en ik ging samen met Maurice alles verwerken op de computer in het weekverslag. Er waren 5 vrachtwagens gelost met materiaal van Kubo voor in de kas en 1 vrachtwagen voor onderaannemer Verkade met verwarming materiaal. In de ochtend had ik samen met mijn leidinggevende een vergadering met Pori Energia en Lehuset (groeilampen leverancier). Pori Energia legt de elektriciteit kabels onder de grond en Lehusat hangt de lampen op in de kas. Er werd tijdens de vergadering gesproken hoelang alles ging duren en we stelden een plan van aanpak aan. Er waren een paar lokale Finnen op de bouwplaats aanwezig die voor ons graven. Ik besprak samen met Geert (waterleidingen) wat hij aan gravers nodig had en wees hem de nodige toe. In de middag heb ik werkzaamheden die zijn verricht van alle partijen gecontroleerd en besproken. Aan het einde van de dag doorgenomen wat er allemaal is gebeurd en de dag afgerond. Ik heb er veel van geleerd en wil zeker later een beroep uitoefenen waarbij ik mensen aanstuur omdat ik het leuk vind om te doen.
Op Donderdag waren alle mensen van Pedro aanwezig. Ze konden met zeven man verder gaan om alles klaar te zetten om de volgende dag te gaan bouwen. Deze dag heb ik met Maurice meegelopen omdat hij morgen terug naar Nederland vliegt. Hij heeft 2 weken vakantie en ik neem zijn weekverslagen over. Hij had me alles weer even goed uitgelegd zodat ik dat goed kan gaan uitvoeren als hij er niet is. De rest van de dag heb ik gootkoppelingen in elkaar gezet, die worden vastgezet op de lange goten waar het regenwater invalt.
Vrijdag was het D-Day! Maurice kon nog net voordat hij vertrok zien hoe de eerste spant omhoog werd gehaald door Pedro. Ze waren begonnen met bouwen en ik ging in de ochtend vooral kijken naar de Portugese jongens hoe ze dat deden. Het was indrukwekkend om te zien hoe snel ze gingen en het viel me op dat het een echt team was. De rest van de dag heb ik de laatste gootkoppelingen in elkaar gezet. Het waren er heel veel voor de hele kas dus ik ben er 2 dagen mee bezig geweest. Aan het einde van de dag had Pedro met zijn team 4 paden voorzien van aluminium en staal.
Zaterdag was mijn laatste werkdag van de week aangebroken. Ik ging nog eens goed kijken bij Pedro hoe ze te werk gingen omdat ik vanaf maandag mee ga helpen met bouwen. Geert was met zijn collega Theo ondertussen onder het eerste pad waar Pedro spanten had neergezet aangekomen met zijn waterleidingen. Ik ging vandaag voor Pedro koppelstrippen in elkaar zetten die ze gebruiken om de voetregel en de zijgevel kaproede te koppelen. Ik had in totaal 4 dozen vol dus ik was er de hele dag mee bezig. Tussendoor heb ik ook aan mijn weekverslag gewerkt omdat je dat elke dag moet bijhouden. Aan het einde van de dag was ik precies klaar toen de bouwers 1 kant van de kas hadden voorzien van aluminium, staal en goten. De lokale Finnen zijn deze week bezig geweest om buiten de kas om de voet heen een isolatie te plaatsen. Dat doen ze omdat het in de winter erg hard kan vriezen en ze denken dat er dan kou binnen de kas kan dringen. Volgende week gaan ze daar mee verder.
Omdat Maurice terug naar Nederland ging reed ik vanaf vrijdag mee met de Portugese jongens naar het werk en at in de avond met ze. De meeste spreken Engels waar ik het goed mee kan vinden en ze proberen me te helpen om te leren hoe je een kas moet bouwen. Zaterdag avond ben ik met Eduardo en Marco in onze kano’s het meer achter onze huizen opgegaan. Ik heb een supergezellige avond met hun gehad en ik leer ze steeds beter kennen. Ik kan goed met ze overweg en ik merk dat mijn Engels steeds beter wordt.
Zondag was ik lekker een dagje vrij en ben ik lekker gaan uitrusten van een lange werkweek. De Portugese jongens zijn niet vrij en werken gewoon door aan de constructie.
Ik heb heel wat mooie foto’s gemaakt en een super leerzame en leuke week gehad. Ik kijk er heel erg naar uit om vanaf maandag de jongens te gaan helpen met het bouwen van de kas waar ze al mee bezig zijn.
Mijn 3 leerdoelen deze week waren:
Ik heb d.m.v. uitleg en zelf meekijken geleerd hoe je moet bouwen. Ik kon zien hoe ze de stalen en aluminium constructie neer gingen zetten.
Ik heb geleerd hoe je weekverslagen moet maken en bijhouden. Dat ga ik de komende 2 weken doen.
Ik heb geleerd hoe je materiaal nakijkt met een paklijst en vervolgens een CMR ondertekend. Dat is bij elke vrachtwagen nodig als bewijs en goedkeuring.



  • 23 Mei 2016 - 07:58

    Maurice Helderman:

    Weer een leuk verslag heb je geschreven, het ga super goed met je, je ben leer gierig en gezellig in de omgang, succes komende 2 weken.

    gr Maurice

  • 23 Mei 2016 - 09:41

    Frans:

    Hoi Eric, weer een drukke week en gaaf project om mee te maken! Je ziet en leert een hoop zaken, en ook hoe dit in de praktijk gaat. Veel plezier nog. Frans

  • 23 Mei 2016 - 22:19

    Saskia:

    Geweldig verslag weer Eric! Op deze manier is het net of we het allemaal meebeleven. Goed dat je het zo naar je zin hebt! Liefs Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pori

Finland

Finland

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

Week 7

14 Juni 2016

Week 6

07 Juni 2016

Week 5

30 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 3
Eric

Lentiz MBO Greenport Business & Management

Actief sinds 18 Maart 2016
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 4050

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Finland

Landen bezocht: