Week 1 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Eric Douw

Blijf op de hoogte en volg Eric

08 Mei 2016 | Finland, Helsinki

Kubo Finland
Week 1
Dag 1
02 mei 2016 vliegen om 09.55 uur vanaf Schiphol met KLM (vlucht van 2,5 uur). Aankomst Helsinki lokale tijd ca. 13.30 uur. Auto gehuurd en 3 uur doorgereden naar Pori. Daar is de bouwplaats en mijn huis. De bouwplaats ligt op ongeveer 10 minuten rijden van het centrum en mijn huis op ongeveer 20 min (ca. 20/25 kilometer). Er is een auto gehuurd voor een lange periode dus ik kan overal komen samen met mijn stagebegeleider Maurice (waar ik ook samen een huis mee heb). Het huis bekeken wat er fantastisch uitzag (10 personen kunnen er slapen), de koffers het huis ingezet en vervolgens boodschappen gaan doen. Daarna in een restaurant wezen eten en daarna terug naar het huis gegaan. De hele dag in de weer geweest dus nog niet begonnen met werken.

Dag 2
De wekker ging op dinsdag om 05.45 om de dag te beginnen. Na gegeten te hebben en naar de bouwplaats gereden te zijn begon ik om 07.00 uur ’s-Ochtends met werken. Eerst eens goed gekeken hoe het er allemaal uitzag en wat er al gedaan was. Het fundatie team was bezig aan zijn laatste dag funderen en de lokale mensen die waren aan het graven voor de nood elektriciteit (hun leggen dikke kabels aan onder de grond). Samen met Maurice 4 vrachtwagens ontvangen in de ochtend met materiaal (Maurice is de site manager/projectleider die alles regelt) pvc-buizen, afvoerpijpen en nog meer materiaal. Samen met Maurice de vrachtwagens uitgeladen (kwamen niet tegelijk aan) en vervolgens mee gaan kijken met het fundatieteam. Ik zag hoe ze beton aan het storten waren. Ze graven gaten met een pen en storten vervolgens de exacte hoeveelheid beton in het gat, waar vervolgens metalen palen ingezet worden (er wordt gebouwd op zand). Ik heb gezien hoe ze storten, metalen palen in de grond zetten, precies met een lazer kunnen zien of ze op de goede plek bezig zijn en hoe ze een koor spannen om een mooie rechte lijn te trekken. Ik heb mijn eerste werkdag dus vooral veel gekeken en vragen gesteld aan de jongens om er wat meer over te weten te komen. De eerste dag was dus zeker heel leerzaam.

Dag 3
De volgende werkdag stond voor de boeg. Het zou niet erg druk worden omdat het fundatieteam klaar was en de spullen kon gaan opruimen. Samen met Maurice de oplevering van de fundatie doorgenomen met de onderaannemer. Alles nagekeken of het klopte qua metingen. Na dit gedaan te hebben kon ik meekijken met de mannen van de verwarming. Ik kon zien hoe ze de leidingen aan elkaar aan het lassen waren en recht moesten leggen achter elkaar. Er wordt in een U vorm aan verwarming buizen onder de grond aangelegd naar het ketelhuis, dat zijn de hoofdleidingen. Ik kon zien als er een stuk klaar was hoe het met de vorklift in de gul onder de grond werd gelegd. Omdat de bouwplaats naast omstreken rivieren ligt en dicht bij zee, komt er water onder de grond vandaan. Aan het einde van de voet (buitenkant van de kas) graven ze dieper om het water daar heen te leiden om vervolgens weg te pompen. Anders komt alles onder water te staan bij het ketelhuis en dat is niet de bedoeling. Er wordt gegraven met de nieuwste technologie (met een lazer) om precies de juiste diepte en breedte te weten. Ze kunnen in de graafmachine via een scherm precies zien of ze goed graven. Verder heb ik een container opgeruimd en twee pallets met nieuw materiaal voor de waterleidingen ingeladen en gesorteerd. Ook heb ik meegekeken hoe Maurice weekverslagen maakt. Hij zet alles in een Excel bestand en kan alles invullen voor bijvoorbeeld hoeveel mensen er op de bouwplaats bezig waren en van welke onderaannemers (bedrijven die voor Kubo werken op de site).

Dag 4
Geert de gier van de waterleidingen en de elektriciteit was aangekomen op de tuin. Ik heb met hem en Maurice alle tekeningen van de leidingen doorgenomen. Na dit gedaan te hebben heb ik alvast voorwerk met Geert gedaan. We hebben alvast buizen klaargelegd om morgen onder de grond te gaan leggen en aan elkaar vast te maken. Het was vandaag hemelvaardag dus de lokale mensen (Finnen) stopte eerder met werken en hun doen het graafwerk. Morgen wordt er gegraven en kunnen de leidingen onder de grond gelegd worden. Het is bedoeld voor de hemelwaterafvoer. Het wordt HWA genoemd en betekend dat het regenwater in de goten van de dakramen aan de bovenkant valt. Vervolgens loopt het naar de buitenkanten van de kas en wordt afgevoerd onder de grond naar de watersilo die buiten de kas staat. Verder heb ik gekeken of de mannen van de verwarming de buizen goed hadden gelegd. In de ochtend was de gul waar de leidingen in lagen vol gelopen met grondwater omdat er in de omgeving veel rivieren liggen. Dat heb ik weggepompt en hun konden weer verder werken. Het was vandaag geen drukke dag omdat het hemelvaardag was en de mensen van Kubo in Nederland vrij waren.

Dag 5
Vandaag ging ik de hele dag aan het werk met Geert van BG-installaties. Een man van de lokale werkers ging graven en wij gingen de waterleidingen onder de grond leggen op een diepte van 141 cm boven de voet. Het ging niet vlekkeloos omdat we erg last hadden van veel grondwater. Het zand was ook niet erg fijn omdat het allemaal instortten en je met veel klei op de bodem te maken had. Ondanks alle tegenslagen hebben we een aantal buizen kunnen neerleggen onder de grond op de goede diepte en afstand van de voet (buitenkant van de kas). We hebben de buizen aan elkaar gezet voor de hemelwaterafvoer en daarvoor moesten we stukken pijp zagen en slijpen. We gaan hier morgen mee verder omdat het een hele klus is en veel tijd kost.


Dag 6
Vandaag weer de hele dag met Geert leidingen onder de grond gelegd. We hebben 1 kant helemaal afgekregen. We hebben veel zand op stukken van de leidingen laten leggen door de graafmachine, want anders komen de leidingen omhoog als het grondwater stijgt. Een drukke dag gehad die snel was verlopen. De mannen van de verwarming zijn bijna klaar omdat alle leidingen bijna gelegd zijn.

Dag 7
Vandaag is het zondag en ben ik lekker een dagje vrij. Lekker op de bank hangen en van het mooie weer genieten. Ik vond het vooral een leuke en leerzame eerste week waarin ik veel dingen heb geleerd en gezien. Ik kijk zeker met een glimlach terug op de afgelopen dagen en zie de aankomende weken graag tegemoet. Mijn huis ziet er fantastisch uit waar ik heerlijk uit kan rusten van de werkdagen. De natuur is prachtig en er zijn overal bomen en een meer aan ons huis. Het centrum is gezellig en het eten en drinken is ook erg lekker. Ik mag dus zeker niet klagen!

Mijn 3 leerdoelen waren de afgelopen week:
Leren wat er allemaal moet gebeuren om een kas te bouwen. Er komt: fundatie, verwarming, waterleidingen, elektriciteit, kas bouwen, beglazing en schermen aan te pas om een kas te bouwen.
Snappen hoe Maurice weekverslagen maakt. Hij zet alles in een Excel bestand en kan alles uitwerken wat er gedaan is en hoeveel mensen er gewerkt hebben enzovoort.
Leren hoe je waterleidingen aan moet leggen. Eerst de juiste diepte graven, dan leidingen erin leggen en aan elkaar zetten. Op de juiste afstand van de voet leggen en om de zoveel meter extra leidingen aanmaken die omhooggaan.


































































































  • 11 Mei 2016 - 10:18

    Frans:

    Zo, best begin Eric. En een hoop kantoorwerk:) maar lijkt me een mooie tijd worden, veel plezier! En het schijnt dat je ook foto's kan downloaden.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Finland

Finland

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

Week 7

14 Juni 2016

Week 6

07 Juni 2016

Week 5

30 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 3
Eric

Lentiz MBO Greenport Business & Management

Actief sinds 18 Maart 2016
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 4054

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Finland

Landen bezocht: