Week 6 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Eric Douw

Blijf op de hoogte en volg Eric

14 Juni 2016 | Finland, Pori

Kubo Finland
Week 6
Afgelopen maandag kwam Maurice terug van Vakantie. Hugo was hier tot donderdag om mee te kijken of alles goed ging. De eerste dagen van de week heb ik met Hugo en Maurice meegelopen. Hij is continue bezig om alles zo goed en snel mogelijk te laten verlopen. Hij bedenkt oplossingen als er iets fout gaat en weet overal alles vanaf. Door de week heen legt Maurice mij het een en ander uit zodat ik ook steeds meer inzicht krijg van zijn taken. Als er werkzaamheden worden verricht in de kas controleren we deze en legt hij mij uit wat voor functie het heeft. Ik heb ook weer meegekeken hoe ze het glas op het dek plaatsen. De Portugese jongens beglazen ongeveer rond de 1,5 kappen per kappen per dag. De andere dagen van de week heb ik veel meegewerkt met Pedro omdat ik dat zo leuk vond. Ik heb vooral veel dingen in de bedrijfsruimte gebouwd en om de kas heen. Nokken alvast klaarmaken voor als ze omhoog gestoken moeten worden, kalfjes (aluminium) plaatsen tussen de aluminium gevels. In de kalfjes wordt later het glas aan de zijgevels van de kas geplaatst. Deze week heb ik dus gebouwd en weer meegekeken met het beglazen. In de loop van de weken leer ik steeds meer het proces van het bouwen van een kas. De 3 mannen van Verkade gingen deze week weg omdat ze klaar waren met de sneeuwbuizen plaatsen en de verdeelstukken monteren. Ze komen pas over een tijdje terug dus die zie ik de komende dagen niet meer. De lokale zijn nog bezig met het bassin en Lehuset (groeilampen) zijn ook bezig geweest. Ze mochten de lampen onder het geplaatste dek glas in 3 kappen klaar hangen. Later komt de schermer de schermen ophangen boven en onder de spanten, vervolgens kan Lehuset achter hun aan groeilampen plaatsen. Er komen ook veel kabels onder de spanten dus gingen Maurice en ik meten waar alles moest komen. Alles staat op tekening maar toch gingen we kijken of het goed was. De schilder was deze week verder gegaan om de sneeuwbuizen te verven. De buizen worden witgeverfd net zoals de kolommen in de kas. De rede van de kleur wit is dat het meer licht vasthoudt en dan groeien de tomaten sneller.
Deze week heb ik een opdracht van Kubo via Maurice gekregen om te maken voor school. Ik ging de eigenaar van de kas interviewen. De eigenaar heet Sebastian Anttila, komt uit Zwitserland en investeert in een kas om tomaten te gaan kweken. Het was erg leuk om een interview in het Engels te doen samen met Sebastian. Hij heeft Business & Financiën gestudeerd in New York, Londen en Zwitserland. Zijn Engels is heel erg goed en van zulke gesprekken wordt mijn Engelse woordenschat en uitspraak ook steeds beter. De kas die we nu bouwen is met de bedrijfsruimte bijna 2,4 hectare groot. Hij beschikt hier over een totale grond van 14,3 hectare en wil hier in de toekomst in totaal 9,3 hectare kas hebben staan. Fase 2 wil hij in 2018 van start laten gaan en in Helsinki wil hij ook nog eens 5 hectare kas laten bouwen in de toekomst. Hij heeft dus een hoop plannen en is een echte investeerder met een heel sterk plan. Ik ben er absoluut zeker van dat dit een succes gaat worden.
Dit weekend ben ik weer met Maurice in het Scandic Hotel wezen slapen omdat het huis gereserveerd was voor andere mensen. Zondag zijn we samen met de auto door het mooie landschap heen gereden naar de stad Tampere. Het was op een afstand van 110 kilometer van Pori dus je zit erg lang in de auto. We hebben dus heel veel natuur met bomen en rotsen gezien en dat was erg mooi. Je hebt hier geen snelwegen zoals in Nederland. De grote wegen tussen de bomen hier zijn eenbaanswegen voor beide richtingen en je mag er op sommige stukken 80 of 100 km/u rijden. In de stad zijn we langs de haven gelopen en hebben we de stad bekeken.
We hadden deze week over het algemeen prima weer om te werken op een paar dagen bewolking en een enkele dag regen na. Ik heb na deze week meer van Finland gezien en ik begrijp nu waarom dit het groenste land van de wereld is. Er staan overal bomen en de meeste huizen zijn van hout gemaakt omdat dat er daar ieder geval genoeg van is!
Ik heb weer een drukke week gehad waarin ik veel leuke nieuwe dingen geleerd heb. Tot nu toe is mijn stage echt een succes omdat ik het hier echt heel erg naar mijn zin heb. Mijn laatste dagen zijn in zicht en dan kan ik weer naar huis. Het liefst blijf ik nog veel langer omdat ik nog veel meer dingen wil leren.
Nog een halve week knallen en dan met het vliegtuig terug naar Nederland!

Mijn 3 leerdoelen waren:
Ik heb geleerd hoe het glas aan de zijgevelkanten geplaatst worden. Omdat ik de kalfjes geplaatst had, zag ik in hoe het glas straks aan de zijkant van de kas komt.
Maurice liep deze week een paar keer vast met Lehuset (groeilampen). Als er iets fout gaat anticipeert hij daar gelijk op en bedenkt hij oplossingen. Hij weet overal alles vanaf en kan een project door een goede planning sneller laten verlopen.
Ik heb geleerd dat ze een zeil in het bassin gaan plaatsen waar het regenwater in wordt opgevangen. De lokale mensen gaan daar mee verder de komende week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pori

Finland

Finland

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

Week 7

14 Juni 2016

Week 6

07 Juni 2016

Week 5

30 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 3
Eric

Lentiz MBO Greenport Business & Management

Actief sinds 18 Maart 2016
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 4039

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Finland

Landen bezocht: