Week 4 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Pori, Finland van Eric Douw - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Eric Douw

Blijf op de hoogte en volg Eric

30 Mei 2016 | Finland, Pori

Kubo Finland
Week 4
Deze week ging ik met Pedro en zijn jongens werken om hun verder te helpen met het bouwen van de kas. Ik begon de week met spantpootjes in elkaar schroeven en de kolommen vast te zetten aan de voet. Ik heb de eerste dagen veel bouten en moeren overal in gedraaid om te zorgen dat alle spanten, kolommen en goten vast zaten. Het komt erop neer dat ik een blok met bouten en moeren in elkaar zet en dat die vervolgens op de spant (staal) vast wordt gezet waar de goten op komen te liggen. De kolommen staan op de voet of de fundatiepalen en daar moest ik bouten in steken en vastdraaien met moeren zodat het vast stond. Elke dag als we een stukje verder met bouwen waren, moest alles weer vastgezet worden dus dat doe je de hele week lang. BG-installatie ging verder met de waterleidingen binnen de kas. Alles werd vanaf deze week drukker omdat het nu allemaal door elkaar gaat. Er wordt ook goed onderling afgesproken wie waar bezig is zodat ze elkaar niet in de weg lopen. De tweede dag kwamen de mannen van Verkade weer terug om de sneeuwbuizen verwarming aan te leggen. Ik ben met hun meegegaan naar verhuurbedrijf Ramirent (daar worden alle machines gehuurd). Ze wouden een Manitou huren en ik moest dat gaan regelen. De mannen van Verkade spreken geen Engels en daarom ging ik mee om te vertalen. In de middag kwam Rob Westdijk langs en die heb ik even rondgeleid op de tuin. Rob doet van alles en nog wat binnen de kassenbouw en kwam even een kijkje nemen. Ik heb aardig lang met hem staan praten over de kassenbouw en van zulke gesprekken leer ik hartstikke veel van. Daarna ging ik Pedro weer verder helpen met het bouwen van de kas en andere kolommenblokken in elkaar schroeven. Op woensdag heb ik blokken onder de goot vastgezet waar de sneeuwbuizen in komen te liggen. De sneeuwbuizen hangen onder de goten en worden een voor een in de blokken geschoven. Als ze een rijtje buizen erin hadden zitten, werden ze vervolgens aan elkaar gelast. De dag erna begon ik staal op 3 hoogtes om de kas heen te hangen waar we vervolgens aluminium latten aan hebben gezet. In die latten kunnen ze straks met beglazen het glas in plaatsen. We werken met hoogwerkers zodat we op alle hoogtes alles gemakkelijk kunnen plaatsen. Op vrijdag heb ik samen met Pedro 6 containers gelost van glas. Het glas is voor het transport om de randen goed afgesloten met hout en er zit plastic omheen om zo goed mogelijk te voorkomen dat het glas wordt beschadigd. Het uitladen van een container met glas moet dus voorzichtig gedaan worden omdat het breekbaar is. We hebben allemaal verschillende maten glas ontvangen en neergezet op de site zodat ze na het bouwen kunnen gaan beglazen. Omdat het zo voorzichtig moet ben je best wel lang bezig met het uitladen van een glas container. De tijd vloog voorbij en ik ging aan het einde van de dag nog even helpen met bouwen. Op zaterdag hadden we de laatste 2 containers met glas gelost en ging ik samen met de Portugese jongens beginnen met het bouwen van de bedrijfsruimte. De constructie van de kas stond en we konden gaan beginnen met het uitrijden van nieuwe spanten, kolommen en goten. Na alles weer aan elkaar gezet te hebben hadden we een stuk van de bedrijfsruimte omhoog gehesen. Deze week heb ik elke dag het weekverslag bijgehouden en ingevoerd. Het weer hier in Finland is erg wisselvallig. Soms heb je hier hele mooie zonnige dagen met wel 23 graden en de dag erna kan het ineens 14 graden met veel regen zijn. We hebben deze week 2 keer gebarbecued en de rest van de week aten we in een restaurant. Nu ik met de bouwers werk, maak ik lange dagen van 07.00 uur tot 19.30 uur ’s-Avonds. Voor mij gaat een week heel snel voorbij omdat je continue aan het werk bent. Zaterdag avond was de Champions League finale, dus ging ik die gezellig met de Portugese jongens kijken. Op zondag was ik vrij en kon ik lekker uitrusten van een lange maar wel leerzame en leuke week bouwen. De Portugese jongens hadden op zondag alle spanten en een deel van de kolommen en goten omhoog gekregen en de mannen van Verkade gingen verder met de sneeuwpijpen. In de volgende week gaan we de bedrijfsruimte afmaken door alle kolommen en goten te plaatsen. Ook zal maandag Pori Energia beginnen met het aanleggen van elektriciteit kabels binnen de kas. Omdat het dan weer wat drukker wordt, komt er voor een week een andere supervisor omdat Maurice nog vakantie heeft.
Elke week beleef ik nieuwe dingen en leer ik weer een hoop bij. Ik kijk heel erg uit naar volgende week waarbij ik Pedro weer ga helpen met het verder bouwen van de kas!
Mijn 3 leerdoelen:
Ik heb geleerd dat je glas voorzichtig moet lossen en dat er serieuze kwaliteitscontroles opzitten d.m.v. hout en plastic om het goed te houden.
Ik heb geleerd hoe je moet bouwen door het zelf uit te voeren. Ik heb de jongens meegeholpen met bouwen en weet nu hoe het moet.
Ik heb geleerd dat als er geen supervisor op de tuin is, dat je met elkaar afspraken moet maken. Samen hebben we elke dag besproken wie waar aan de slag zou gaan. Samen bereik je sneller resultaat dan in je eentje!


  • 30 Mei 2016 - 18:31

    Maurice Helderman:

    Je ben goed bezig Mr de hulp supervisor. ga zo door

  • 01 Juni 2016 - 08:26

    Ronaldus:

    Goed bezig Eric. Wel hard werken zie ik, maar jij weet wel van aanpakken.
    Tot gauw!

  • 02 Juni 2016 - 13:20

    Frans:

    Weer leuk verslag en een hoop dingen aan het doen. Ook de foto's zijn ok. Geven goed beeld wat je aan het doen bent. Nog veel plezier en hoop dat je ook nog wat Finnen ziet voor je cultuursnuiven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pori

Finland

Finland

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2016

Week 7

14 Juni 2016

Week 6

07 Juni 2016

Week 5

30 Mei 2016

Week 4

22 Mei 2016

Week 3
Eric

Lentiz MBO Greenport Business & Management

Actief sinds 18 Maart 2016
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 4019

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Finland

Landen bezocht: